سلام بر حافظان محترم
یکی از مهمترین نکاتی که برای افزایش تمرکز باید مد نظر قرار دهید و بسیار واجب خواهد بود این است که شما تا هنگامی که یک صفحه را به شکل کامل و درست حفظ نکرده اید نباید بر روی صفحه دیگری رفته و آن را سوار نمایید. یعنی اینکه شما باید از کیفیت حفظ صفحه خود مطمئن شده و به سراغ صفحه بعدی بروید. شما باید از صفحه خود مطمئن بوده و اطمینان داشته باشید که روش مناسبی انتخاب انتخاب کرده، پیوست هایی که نیاز است را داشته اید، تصویر سازی های مورد نیاز را انجام داده و از مراحل حک تصویر و مراحل به داوری دسته بندی ها و نقشه یابی ها و تمریناتی که نیاز است عبور کرده اید.
در حالت کلی باید برای شما بیان کنیم که یکی از دلایلی که کیفیت کار فرد حافظ را پایین می آورد و موجب مخدوش شدن تمرکز برخی از حافظان می ‌شود، تلمبار شدن حجم گسترده ‌ای از محفوظات کم کیفیت و متزلزل و به هم ریختگی آن ها خواهد بود. هر اندازه که این عمل تداوم داشته باشد موجب می شود که تمرکز فرد به هم ریخته و چون تسلط کافی ندارد محفوظات خود را نمی تواند افزایش دهد. در این هنگام تمام حفظیات خود را قاطی کرده و نمی ‌تواند تمرکز بالایی داشته باشد. شرایطی که موجب می شود آیات را با غیر مشابهات اشتباه گرفته و اصواتی از محفوظات به شکل مشکوک به ذهن فرد خطور کنند. عواملی که موجب می شود فرد بسیار با شرایط آزار دهنده مواجه شود. پس باید شما با اطمینان بالا سعی در جلو رفتن داشته باشید. امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام می فرمایند: قدم هایتان را محکم بردارید. یعنی متزلزل بودن هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت. مثلاً فرض کنید شما ۵۰ صفحه حفظ کرده و به عینی و عین الله می بینید که ۵۰ صفحه ای را در یک هفته یا ده روز نیاز به ایستادن و افزایش کیفیت و تمرکز خواهید داشت. پس نباید به حالت جو زده حفظ را ادامه داده و کیفیت صفحات قبلی را پایین نگه دارید. چرا که اگر اقدام به ادامه حفظ نمایید کیفیت ۵۰ صفحه ای که سپری کرده و به ۶۰ یا ۷۰ درصد رسیده و اگر بخواهید صفحات جدیدی به آن اضافه کنید موجب به هم ریختن صفحات گذشته می شود.
در واقع این نکته می ‌تواند یک دو دو تا چهار تا نیز برای شما باشد. یعنی به هیچ عنوان امری پیچیده محسوب نمی شود. کاملاً مشخص است که شما ابتدا باید داشته های خود را تثبیت کرده و محفوظات خود را به لحاظ شفافیت تصویر و به لحاظ لحن الادایی که مد نظر است در حالت اطمینان قرار داشته باشید. یعنی به یطمئن قلبی اهتمام داشته و سپس اقدام به حفظ کردن صفحات جدید و اضافه کردن آن ها نمایید. البته توجه داشته باشید که این عمل به این معنا نیست که شما به هر دلیلی اقدام به سستی و بی برنامگی و ترک حفظ نمایید. منظور ما این است که انسان همواره باید یک حالت تعادل داشته باشد. ما بارها در مراجعین خود مشاهده کرده ایم که یکی از دلایل به هم ریختگی تمرکز آن ها این است که به حالت بزن دررو در آمده است. یعنی فرد حفظ را انجام داده و آن شخص به نیت پز دادن فقط جلو رفته است و یا افتخارش این است که بخواهد حجم مطالب را بالاتر ببرد. این عمل نمی ‌تواند درست باشد.
افتخار شما همواره باید این باشد که نخست کیفیت را مد نظر قرار دهید و پس از آن کمیت را در نظر داشته باشید. اگر این نکته را رعایت نکنید ممکن است بعداً با انبوهی از مشکلات و اتفاقات به جهت به هم زدن حافظه مواجه شوید.
یک وقت هایی لازم است که شما در پایان هر جز یا پایان هر نیم جز با اجازه ای که از استاد خود دریافت می کنید مثلاً ۳ روز یا یک هفته توقف داشته باشید. در این مدت زمان محفوظات خود را تحکیم کرده و سپس به حفظ آیات جدید بپردازید.
توجه داشته باشید که این امر باید حتماً با تعامل و مشورت با استاد انجام پذیرد و حالت خود درمانی نداشته باشد.
خلاصه مطلب اینکه هنگامی که ما قصد داریم یک صفحه از محفوظات جدید خود را بخوانیم نباید دغدغه محفوظات قبلی ما را آزار دهد. متاسفانه در مراجعین و مشاوره ‌ها به وفور مشاهده می‌ کنیم که فرد از محفوظات خود به اصطلاح می نالد. اگر بخواهیم به صورت عامیانه تر صحبت کنیم این افراد ناراحت و ناراضی از عملکرد خود هستند. در طرف مقابل به علت عشق و علاقه ای که جهت اضافه کردن محفوظات خود دارند بین این دو حالت قرار می ‌گیرند. یعنی بنیان کار و پایه کار را کج گذاشته و در یک حالت نامناسب قرار دارند. حافظ قرآن همواره باید افتخار خود را ابتدا کیفیت کار بداند. پس از بالا رفتن کیفیت می ‌تواند با افزون شدن محفوظات، کمیت را نیز افزایش دهد. پروردگار نیز قطعاً خریدار کیفیت خواهد بود.
اگر بخواهیم به حالت تئوری وارد شویم تمام افراد این نکته را می پذیرند. یعنی مثلاً ما به شما بیان کنیم که انسان اگر ده جز با کیفیت بالا و بهتر حفظ باشد بهتر است، یا این که ۲۰ جز را به صورت بی کیفیت و به اصطلاح بر روی هوا حفظ باشد؟ قطعاً همه شما ۱۰ جز را ترجیح می دهید. این پاسخ در مقام تئوری و سخن خواهد بود. متاسفانه در عمل مشاهده می شود که بسیاری از افراد برعکس این قضیه عمل می کنند.
برای تمام شما دوستان عزیز حفظ قرآنی لذیذ، لذت بخش و مانا را آرزومندیم.

کارگاه حافظه نوین
آموزش مهارت های اساسی حافظه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *