قرآن و عترت: دلایل وجود خداوند

دلایل وجود خداوند

قرآن و عترت : دلایل وجود خداوند

۱- فطرت توحیدی انسان ها

 

آیه قرآن (سوره روم – ۳۰) :

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ

معنی آیه :

پس روى خود را با گرایش تمام به حق به سوى این دین کن با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش خداى تغییرپذیر نیست این است همان دین پایدار ولى بیشتر مردم نمى‏ دانند

توضیح:

قرآن در میان راه های خداشناسی بیش از همه بر بیداری فطرت پاک و توحیدی انسان‌ها تکیه کرده است.  مقصود از فطرت دینی و الهی ، آن است که خداوند ذات و سرشت آدمی را به گونه ای آفریده که خدا پذیر و  خداخواه است. ، یعنی در حالت سلامت روح و روان،  به خدا ایمان دارد. گواه این مطلب آن است که انسان در زمانی که از همه اسباب و علل طبیعی قطع امید میکند،  متوسل به نیروی فرابشری می شود که قادر است وی را نجات دهد؛  هرچند او را با اوصاف حقیقی نشناسد.  دیگر گواه بر فطری بودن دین آن است که با وجود شبهات فراوان منکران خدا و تغییر بسیاری از باورهای علمی و اجتماعی در طول تاریخ،  خدا پرستی در همه انسان ها و ملل جهان،  ریشه داشته است.

 

حدیث :

پیامبر اکرم (ص) می فرماید :  کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى اَلْفِطْرَهِ وَ إِنَّمَا أَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ وَ یُمَجِّسَانِهِ

معنی جدیث :

هر نوزادى بر اساس فطرت توحیدى متولد مى‌شوند،این پدر و مادر اویند که وى را یهودى،یا مسیحى و یا مجوسى مى‌نمایند

شرح الاخبار – جلد ۱ – صفحه ۱۹۰

 

 

قرآن و عترت : دلایل وجود خداوند

۲- نظم (هماهنگی میان پدیده های عالم)

 

آیه قرآن (فصلت – ۵۳):

سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ

معنی آیه :

به زودى نشانه‏ هاى خود را در افقها[ى گوناگون] و در دلهایشان بدیشان خواهیم نمود تا برایشان روشن گردد که او خود حق است آیا کافى نیست که پروردگارت خود شاهد هر چیزى است

 

توضیح :

آیات فراوان نور از قرآن انسان ها را به مطالعه نظام موجود در هستی دعوت نموده است. آیات می تواند مقدمه‌ای بر برهان‌ نظم باشد که از دیرباز متداول‌ترین دلیل اثبات خداوند بوده است.  این برهان بر دو مقدمه استوار است: ۱- در سرتاسر جهان، آثار و نشانه های نظم، حساب، قانون و هدفمندی به چشم می خورد.  کوچکترین تاملی پیرامون نظم و قوانین طبیعی حاکم بر آسمان ها و کهکشان ها، خورشید و ماه و ستارگان، زمین، دریاها و کوه ها، حیوانات و موجودات هستی و سایر اجزای عالم، گواه درستی این ادعاست. ۲- وجود نظم در هر پدیده، نشان از علم و حکمت خالق آن دارد، تا رشته به هم پیوسته هستی ازهم‌گسیخته نگردد و نظام خلقت متناسب و سازگار باشد

 

حدیث :

امام صادق (ع) می فرماید : نخستین دلیل بر اثبات خداوند متعال خلقت این عالم و هماهنگی اجزا و نظم موجود میان آنهاست.

توحید مفضل – صفحه ۴۷

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *