قرآن و عترت : دلیل یکتایی خداوند
آیه قرآن (سوره انبیاء – 22) :
لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ
معنی آیه :
اگر در آسمان و زمين خداياني جز الله بود فاسد ميشدند (و نظام جهان برهم ميخورد) منزه است خداوند پروردگار عرش از توصيفي كه آنها ميكنند.
توضیح:
مضمون این آیه و آیه ۹۱ سوره مومنون به برهان تمانع اشاره دارند که از مهم ترین دلایل برای یگانگی خداوند میباشد. تقریر ساده این برهان بدین شرح است: اگر غیر از خدای یکتا خدا یا خدایان دیگری نیز وجود داشت، باید هر یک از آنان در اداره امور جهان مستقل بوده و به خدای دیگر نیاز نداشته باشند. از طرفی روشن است که اراده و تدبیر دو شخص هیچگاه در همه امور یکی نخواهد بود. زیرا در این صورت نیازی به اراده دیگری وجود نداشت. بنابراین وجود خدایان متعدد یا مستلزم تنازع و تضاد آنان در تدبیر جهان می گردد و یا به معنای عجز و ناتوانی یکی از خدایان است. این در حالی است که با ملاحظه جهان هستی درمیابیم که همه اجزای هستی از قوانین مشخص و ثابتی پیروی کرده و نظام حاکم بر عالم یکی است.
حدیث :
امام صادق (ع) می فرماید : دَلَّ صِحَّةُ اَلْأَمْرِ وَ اَلتَّدْبِيرِ وَ اِئْتِلاَفُ اَلْأَمْرِ عَلَى أَنَّ اَلْمُدَبِّرَ وَاحِدٌ
معنی جدیث :
درستى فرمان، و تدبير، و انسجام امور، دليل بر اين است كه مدبّر و پروردگار فقط يكى است
توحيد صدوق، صفحه 250
بدون دیدگاه